Nye indsatser skal holde din varmeregning i ro

23. januar 2025

Nye indsatser skal holde din varmeregning i ro

Som fjernvarmekunde i Svendborg får du nu flere muligheder for at holde din varmeregning i ro. En kampagne hjælper med at skabe gode vaner, en app giver dig indblik, og vi tilbyder et nyt abonnement på anlæg, service og vedligeholdelse.

Ingen skal betale unødigt for varmen

Når du som fjernvarmekunde i Svendborg hvert år får din opgørelse i januar, vækker det sjældent den store opsigt. Men for nogle kommer der en ekstra regning, fordi de i løbet af året ikke har fået udnyttet fjernvarmen effektivt.

Det ønsker vi nu at ændre. Med en række nye tiltag og services er målet klart: Ingen skal betale ekstra for varmen, og alle kunder skal have mest muligt ud af deres fjernvarme.

Derfor søsætter vi en række indsatser, der skal hjælpe alle kunder i mål.

Bedre afkøling = billigere varme

Nøgleordet for en god varmeøkonomi er afkøling. 

Jo bedre du formår at udnytte varmen i vandet, inden det går retur til os, jo mere effektivt er hele fjernvarmesystemet. Det betyder, at der går mindre energi til at producere varmen - og det giver dermed en bedre økonomi.

I effektiviserings navn har vi arbejdet intenst på at indføre nye, digitale værktøjer i administration og produktion, og samtidig er opgaven nu at sikre, at anlægget ude hos hver enkelt kunde fungerer som det skal.

I den forbindelse har vi opdateret vores motivationstarif, så den i højere grad giver dig som kunde incitament til at forbedre afkølingen derhjemme.

For nogle vil den nye motivationstarif umiddelbart betyde en prisstigning, men kun indtil man har fået en bedre afkøling. Og her står Svendborg Fjernvarme klar til at hjælpe. Direktør Kent Kjeldgaard forklarer:

"Gode vaner gør en stor forskel, og dem har vi masser af gode råd til. Derfor kører vi nu en kampagne, der skal hjælpe fjernvarmekunderne godt i gang. Samtidig opfordrer vi kunderne til at benytte vores app, E|Forsyning. Her kan de løbende se, hvordan det går med både forbrug og afkøling, så de slipper for overraskelser. Og naturligvis hjælper vi også i vores kundeservice."

God afkøling bliver belønnet

Indtægten fra motivationstariffen bliver øremærket til at optimere ledningsnettet og dermed reducere varmetabet for alle.

"På den måde går pengene udelukkende til at sikre billigere og mere stabil fjernvarme i fremtiden", pointerer Kent Kjeldgaard.

Den nye motivationstarif betyder, at en utilstrækkelig afkøling udløser en merbetaling på 1 % pr. grad manglende afkøling. 

Er afkølingen derimod bedre end forventet, kan man spare 1 % pr. grad på den variable varmepris. Så der er penge at spare, hvis man holder øje med afkølingen.

Tillægget kan højest udgøre 20 % af den samlede varmeregning.

Ny service hjælper med at udnytte varmen

Som noget nyt tilbyder vi også en Varmemesterordning og en Tryghedsordning, hvor du får dit fjernvarmeanlæg og en løbende service på abonnement.

Det betyder, at vi overtager ansvaret for anlæg, service og vedligehold - mens du får et optimalt grundlag for en god varmeøkonomi.

De to ordninger følger brancheorganisationen Dansk Fjernvarmes anbefalinger. 

Du kan læse mere om begge ordninger her: https://www.svendborgfjernvarme.dk/varmemesterordning/#/

Spareråd på vores hjemmeside

Der er mange penge at spare ved at sikre, at varmeanlægget og hele varmesystemet i hjemmet fungerer som det skal og er indstillet korrekt.

Vi har samlet en række gode spareråd, som kan være til gavn for dig som forbruger.

Du kan finde sparerådene her: https://www.svendborgfjernvarme.dk/gode-raad/spar-paa-varmen/

Som husejer i Svendborg Kommune er det desuden muligt at få et energitjek hos den lokale energivejleder.

Læs mere på Svendborg Kommunes hjemmeside.

//